portrait-cute-smiling-infant-baby-crawli

שכיבה על הבטן

מדוע השכיבה על הבטן חשובה כל כך?
1. מבחינה התפתחותית: כל שלבי ההתפתחות מקורם בשכיבה על הבטן. רק כך התינוק יכול להתקדם. שכיבת יתר על הגב לעומת זאת, עלולה לייצר תבנית של נוקשות גופנית ולשבש את התפתחותו 

2. מבחינת השלד: עקומות עמוד השדרה נוצרות רק ע"י שכיבה על הבטן והרמת הראש

3. מבחינה חושית: בשכיבה על הבטן התינוק חש את חלק הגוף הקידמי, לומד להשתמש בכוחות הקרקע (דוחף את הגוף נגד הרצפה) מחזק את שריריו, לומד להרים ראש, ולחזק את חגורת הכתפיים.

אז מדוע קשה לתינוק לשכב על בטנו?

לתינוק בן יומו אין קושי לשכב על בטנו, להיפך, במנח זה נוח לו מאוד והוא מרגיש מוגן. 

הבעיה מתחילה כאשר התינוק מושכב רוב הזמן על גבו, בגלל החשש ממוות בעריסה. ההנחיה היא להשכיב תינוקות על הגב בשינה, ובערות - על הבטן ולצערי, רוב האימהות מפספסות נתון זה. 

חשוב לזכור שבשלושת חודשי חייו הראשונים, התינוק מבלה 90% מזמנו בשינה, 10% הנותרים מתחלקים סביב נשיאה על הידיים, סל קל, טרמפולינה, עגלה וכדומה, כך שאם לא נאפשר לו לישון על הבטן הוא לא ישכב כך כלל


אז מה את יכולה לעשות?
1. תרגלי עם תינוקך כשהוא על הגב - עזרי לו לתפוס את כפות הרגליים בעזרת כפות הידיים וגלגלי אותו כך מצד לצד
2. ערסלי אותו במהלך היום –אם זה בידיים שלך, במנשא בד, בפוף או בערסל. תנוחת הערסול משפרת את השכיבה על הבטן ואת הרמת הראש

3. השכיבי את התינוק במהלך היום גם על הצד, כשהידיים שלו האחת מעל השנייה. תוכלי לתת לו משחק או שכבי לצידו כדי שישלח אלייך את ידיו 

4. מהשכיבה על הצד גלגלי אותו לשכיבה על הבטן, ומשם באותה דרך חזרה אל הצד ואל הגב. תרגלי זאת לשני הצדדים מספר פעמים ביום.
תרגול עקבי למספר דקות בכל יום, יחולל שינוי גדול.

התינוק שלך לא שוכב על הבטן ואת מודאגת, כבר שלחו אותך לפיזיותרפיה

את בחופשת לידה עם התינוק שלך, נהנית מכל רגע. החברה הכי טובה שלך ילדה גם היא ואתן מבלות לכן יחד בקניונים ובבתי קפה.

התינוק שלך רוב היום ישן, הוא תינוק ממש נוח. אבל פתאום את שמה לב, שהוא כבר בן 3 חודשים וכמעט ולא שוכב על הבטן ומתקשה בהרמת ראש...בכל פעם שאת מניחה אותו על הבטן הוא מיד בוכה ואת מרימה אותו מפני שקשה לך לשמוע אותו בוכה. בביקור האחרון בטיפת חלב הלחיצו אותך שהוא לא מרים ראש ושהוא חייב פיזיותרפיה, אבל התור הקרוב ביותר הוא בעוד 3 חודשים

מה תעשי? 

לא פעם קושי בשכיבה על הבטן או בהרמת ראש, כמו פעילויות אחרות הקשורות לעבודה שרירית, קשור לטונוס שרירים נמוך, ולכן בהתבוננות ההוליסטית על התפתחות התינוק, כדאי יהיה לטפל קודם בנושא הזה ומשם יגיע השיפור.

 

מוזמנת להיכנס להוריד את טופס האבחון לטונוס השרירים ולגלות מאיפה נובע הקושי של תינוקך, וללמוד כיצד לעזור לו, ובכל מקרה לשוחח איתי בכל דבר ועניין

 

*להורדת הצק ליסט לאבחון טונוס השרירים לחצי כאן

מה עושים כזה עניין משכיבה על הבטן? 

"התינוק שלי לא שוכב על הבטן, ניסיתי הכול ועדיין קשה לו. אני שמה אותו כל יום לכמה דקות על הבטן אך הוא מיד מתחיל לבכות. אני לא יכולה לשמוע אותו בוכה אז אני הופכת אותו אל הגב"

"אמרו לי גם לא להשכיב את התינוק על הבטן כשהוא ישן וגם ככה הוא כל הזמן ישן...."

 

אני רוצה להסביר לך רגע מדוע השכיבה על הבטן חשובה כל כך:

  1. רוב שלבי ההתפתחות של התינוק קורים דרך השכיבה על הבטן

  2. התינוק מפתח את עקומות עמוד השדרה בצוואר ובמותן רק בשכיבה על הבטן

  3. הרמת ראש תחזק את השרירים הצווארים שלו, את העיניים שלו ואת חגורת הכתפיים שלו

  4. תינוק ששוכב רק על הגב, ילמד לשכב רק על הגב. זהו.

  5. הראש שלו עלול לקבל פחיסה מאחור וזה לא רק עניין של אסתטיקה, זה עלול ממש להשפיע על אותו אזור שנלחץ במוח 

 

תחשבי כמה קשיים יכולים היו להיפתר בגיל 3 חודשים אם רק היית יודעת איך לעבוד אתו נכון

 

ולמה אני מספרת לך את כל זה?

כי יש מה לעשות!!! אפשר ללמד כל תינוק לשכב על הבטן ולהרים ראש בקלות. 

בעזרת תרגול הנכון תוך עבודת חיזוק לכל שרירי הגוף

 

מה עוד את יכולה לעשות?

את יכולה להוריד פה למטה את טופס האבחון on line ללא כל התחייבות וללא כל תשלום וללמוד איך לעזור לתינוקך

 

*להורדת הצק ליסט לאבחון טונוס השרירים לחצי כאן